Hop til hovedindholdet

Landsforeningen af Læsepædagoger logo

Læsevejlederne i grundskolen Aflyst


Dato og tid

Torsdag d. 10. september 2020 kl. 12:00 til 15:30

Tilmeldingsfrist

Onsdag d. 2. september 2020 kl. 16:00

Sted

Mellemfolkeligt Samvirkes lokaler, Fælledvej 12, 2200 København N Mellemfolkeligt Samvirkes lokaler
Fælledvej 12
2200 København N

Læsevejlederne i grundskolen Aflyst


Arrangementsbeskrivelse

Kom og bliv inspireret i selskab med læsevejlederkolleger fra hele landet!
Endnu engang har vi været heldige at lave aftaler med spændende oplægsholdere, som selv arbejder med læsevejledning til daglig.

11.30 Ankomst og sandwich.

12.00 Velkommmen v/ Landsforeningen af Læsepædagoger

12.05 Læsevejledning på Randers Realskole og projektet                   "Ordblinde i overgange"                                                                           
v/ læsevejlederne Line Degn Christensen, Mette Søndergaard,               
og Sous- og udviklingschef Christian Møller fra Randers Realskole.

Randers Realskole optager hvert år 450 nye elever, og det er derfor afgørende, at vi har en systematisk test- og opfølgningspraksis. I oplægget vil vi fortælle om, hvordan vi organiserer vores støtteundervisning og læsevejledning. Ordblinde elever har et særligt fokus, og vi vil bl.a. fortælle om det nye tiltag ’Ordblinde i overgange’, som er et koncept, der hjælper ordblinde elever bedst muligt på vej til ny uddannelse.  Det er et projekt, som kræver ledelsesmæssig forankring og et stærkt, forpligtende samarbejde. Vi vil fortælle om, hvordan vi har taget initiativ til og faciliterer projektet i et nyt netværk mellem UU-vejledningen, ungdomsuddannelserne og grundskolerne i Randers Kommune.

13.20 Drøftelse af oplægget ved bordene

13.35 Kaffepause

13.55 Tidlig indsats for elever med læseforståelsesvanskeligheder      
v/ læsevejleder Malene Ross-Hvam fra Niels Ebbesen Skolen i Skanderborg 

Vores skolesystem er lagt an på, at man i høj grad skal kunne tilegne sig viden gennem læsning. Derfor er læsevanskeligheder et alvorligt problem, og tidlig indsats er nødvendigt. I mit oplæg vil jeg komme med erfaringer og konklusioner fra mit pædagogiske diplomprojekt, som handler om tidlig indsats for elever, der har læseforståelsesvanskeligheder. Jeg vil give konkrete anvisninger på, hvordan man kan udrede elever, der har læseforståelsesvanskeligheder tidligt i skoleforløbet og på, hvordan man kan arbejde eksplicit med læseforståelsesstrategier i praksis både for at forebygge vanskeligheder og for at støtte de elever, der allerede har læseforståelsesvanskeligheder.

15.10 Drøftelse af oplægget ved bordene

15.25 Opsamling                                                                         
Opsamling af dagens drøftelser kan forhåbentlig omsættes til inspiration til fremtidige netværksmøder.

15.30 Tak for i dag – og forhåbentlig på gensyn

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >